Sunday, August 1, 2010

ឫសកែវនៃវប្បធម៌ខ្មែរតាមអាវុធថ្ម

បុព្វការី​ជន​របស់​មនុ​ស្សបាន​មានជីវិត​រស់រាន​ប្រមាណ​ជា ៤ លាន​ឆ្នាំ​មកហើយ​នៅ​ប្រទេស​អា​ហ្វ្រិ​ច ហើយ​ដើរ​ជើង​ពីរ ។ ពួកគេ​បាន​ផ្តើម​ការប្រើប្រាស់​ថ្ម​ធើ្វ​ជា​អាវុធ​ប្រមាណ ២,៨ លាន​ឆ្នាំមុន​គ.ស ។ ឧបករណ៍ប្រើប្រាស់​ធើ្វ​អំពី​ថ្ម​ដែល​ចាស់​ជាងគេ គឺ​ត្រូវបាន​គេ​រកឃើញ​នៅ​ប្រទេស​អេ​ទី​យ៉ូ​ពី ។ នៅក្នុង​ឧ​ប​ទី្វ​ប​ឥណ្ឌូចិន​ដែលជា​ទឹកដី​កំណើត​របស់​អម្បូរ​ខ្មែរ-មន ឬ មន-ខ្មែរ ការប្រើ​ឧបករណ៍​ថ្ម​ត្រូវបាន​ផ្តើមឡើង​តាំងពី ១ លាន​ឆ្នាំ​តែប៉ុណ្ណោះ (ឡាំ​ប៉ាង​ប្រទេស​ថៃ) រហូតដល់​សម័យ​លោហធាតុ​ប្រមាណ ១៥០០-១០០០ ឆ្នាំមុន​គ.ស ។ គេ​កំណត់​អាយុ​តាមរបៀប ( K40/Ar40 ) ។ ការស្រាវជ្រាវ​ឱ្យដឹងថា នៅ​កម្ពុជា​ក្រោម ឧស្សាហកម្ម​ថ្ម​មាន​អាយុ​ពី ៥៦០.០0០ ឆ្នាំទៅ ៦៥០.០០០ ឆ្នាំ ។ រីឯ​នៅ​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​បច្ចុប្បន្ន ឧស្សាហកម្ម​ថ្ម​នៅ​វាល​ស្បូវ​រវាង​ខេត្តក្រចេះ និង​សឹ្ទ​ង​ត្រែង​មាន​អាយុ​ពី ៥១០.០០០ ទៅ ៦៩០.០០០ ឆ្នាំមុន​គ.ស ។ ទិន្នន័យ​ខាង​បុរេប្រវត្តិ​​ទាំងនោះ​បង្ហាញ​ឱ្យ​យើង​ស្វែងយល់​អំពី​ចំណាស់​ នៃសំណង់​គ្រឹះ​របស់​វប្បធម៌-អរិយធម៌​ខ្មែរ​ដែលមាន​អាយុ​ដ៏​យូរលង់​ណាស់​ មកហើយ មុន​ការបង្កើត​អាណាចក្រ​ភ្នំ​នា​ដើម​ស.វ​ទី ១ នៃ​គ.ស ក្រោម​ឥ​ទិ្ធ​ពល​វប្បធម៌​ឥណ្ឌា (ម.ត្រា​ណេ)
អំពីខ្មែរកាលពីមុន!
នៅក្នុង​អត្ថបទ​មុននេះ​ យើង​បាន​រៀបរាប់​អំពី​ការ​ស្លៀក​ប៉ឹង​របស់​បុរស​នា​សម័យអង្គរ ​តែ​ក្នុង​ឯកសារ​នេះ យើង​នឹង​និយាយអំពី​ប៉ឹង​របស់​ស្ត្រី​ខ្មែរ​នា​សម័យអង្គរ​ម្តងវិញ ​ដោយ​លើកយក​នូវ​ភស្តុតាង​ថ្មី​មួយ​មក​បង្ហាញ ។ អ្វី​ទៅ​ដែល​ហៅថា​ប៉ឹង ? ប៉ឹង​គឺជា​ក្រណាត់​ដែល​បងប្អូន​ខ្មែរលើ​ភេទ​ស្រី​ស្លៀក​ដើម្បី​បិទបាំង​នូវ​ កេរ្តិ៍ខ្មាសរបស់ខ្លួន ។ ពោលគឺ​សម្លៀកបំពាក់រ​បស់បង​ប្អូន​ខ្មែរលើ​មួយ​ប្រភេទ ។ ប៉ឹង​ស្ត្រី​មាន​លក្ខណៈ​ដូចជា​ប៉ឹង​របស់​បុរស​ដែរ​តែ​ខ្លី​ជាង ហើយ​ជូន​កាល​មាន​ក្បាច់​ឆ្មារ​ល្អ​ប្រណីត​មិន​ខុសពីសំពត់​របស់​ស្ត្រី​ខ្មែរ ​នា​សម័យនេះ​ប៉ុន្មាន​ដែរ ។ ដូច​ប៉ឹង​បុរសដែរ ​ប៉ឹង​ស្ត្រី​មាន​ប្រវត្តិ​យ៉ាងយូរ​លង់​ណាស់​មកហើយ ។ យោង​លើ​ការវិភាគ​ចម្លាក់​នា​សម័យ​វប្បធម៌​លោហធាតុ​ យើង​អាច​ដឹងថា ​បុព្វបុរស​ខ្មែរ​ដែលជា​ស្ត្រីភេទ​បានប្រើប្រាស់​សម្លៀក បំពាក់​ប្រភេទ​នេះ​យ៉ាងហោចណាស់​ក៏ ១៥០០ ឆ្នាំមុន​គ.ស​ដែរ ។ សូមជម្រាបថា​ រហូតដល់​សព្វថ្ងៃ​ ប្រពៃណី​នេះ​ត្រូវបាន​បន្ត​ដោយ​សហគមន៍​មន-ខ្មែរ​នៅក្នុង​ឧបទ្វីប​ ឥណ្ឌូចិនយើង​នេះ​នៅ ឡើយ ​ដូច​ករណី​នៃ​ជនជាតិភាគតិច​គ្រឹ​ង ទំ​ពូន ខា ខ្មុ ស្ទៀងជាដើមជា​សក្ខីកម្ម​ស្រាប់ ។ យ៉ាងណាមិញ ការនិយម​ប៉ឹង​របស់​ស្ត្រី​ខ្មែរ​នា​សម័យអង្គរ ​ក៏ត្រូវ​បាន​គូសបញ្ជាក់​តាមរយៈ​ចម្លាក់​ប្រាសាទ​សិលា​ផងដែរ ។ មូលហេតុ​នៃ​ការស្រុតចុះ​ប្រពៃណី​ខាងលើនេះ​បណ្តាលមកពី​សម្ពាធ​នៃ​លទ្ធិ​សាសនា ដែលមាន​ប្រភព​ចេញពី​ឥណ្ឌា​ និង​ទំនើបកម្ម​ដែល​សង្គម​ខ្មែរ​បាន​ឆ្លងកាត់​ចាប់​តាំងតែ​ពីក្រោយ​សម័យអង្គរ ​មក ។ គប្បី​ជ្រាបថា ចាប់តាំងពី​ស.វទី ១៩ មក​ សង្គម​ខ្មែរ​បាន​ស្គាល់​នូវ​ការ​បដិវត្ត​ផ្នែក​សម្ភារៈ និងសតិបញ្ញា​ស៊ីជម្រៅ​មួយ​ដែលជា​លទ្ធផល​នៃ​ឥទ្ធិពល​របស់​ប្រទេស​អឺរ៉ុប ជា​ហេតុដែល​បណ្តាលឱ្យមាន​ការបោះបង់ចោល​នូវប្រពៃណី​ស្លៀក​ប៉ឹង​របស់​ស្ត្រី​ ខ្មែរ ។ សូម​រំលឹក​ផងដែរ​ថា ការដែល​កុលសម្ព័ន្ធ​ខ្មែរលើ​រួម​ឈាមជ័រ​ជាមួយ​ខ្មែរ​ រស់​នៅតាម​ខ្ពង់រាប ឬវាលទំនាបនៃ​ជ្រោយ​ឥណ្ឌូចិន​នៅ​បន្ត​ទម្លាប់​ស្លៀក​ប៉ឹង​រហូតដល់​ សព្វថ្ងៃនេះ ជា​ភស្តុតាង​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​មួយ​យ៉ាងសំខាន់​ឆ្លុះប​ញ្ជាំ​ង​នូវ​និរន្តរភាព ​នៃ​ខឿនវប្បធម៌​រួម​រវាង​កុល​ស​ម្ព័​ន​មន-ខ្មែរ និងខ្មែរ ហើយ​និងការរួម​ពូជសាសន៍​តែមួយ ។ ខាងលើនេះ​ស​ឱ្យឃើញថា​ផ្ទុយ​ពី​ជនជាតិ​យួន លាវ និងសៀម​ដែលជាជនជាតិ​ចំណូល​ថ្មី​ ហើយ​ដែលសំណង់​សម្ភារៈ និង វប្បធម៌​មាន​លក្ខណៈ​ខុសពី​អំបូរ​មន-ខ្មែរ ​ពោលគឺ​កុលសម្ព័ន្ធ​ខ្មែរលើ និងខ្មែរ ​បានកើត​នៅលើទឹកដី​ឥណ្ឌូចិន​នេះ​ផ្ទាល់​ដែលជា​មាតុ​ភូមិ កំណើត​របស់ខ្លួន ហើយ​ជា​ម្ចាស់​កម្មសិទ្ធិ​នៃ​សំណង់​វប្បធម៌​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ​ទាំងឡាយ (ម.ត្រា​ណេ) ។

ខ្មែរនិយមសាក់លើខ្លួនប្រាណមានមកតាំងពី ២៥០០ ឆ្នាំមុនគ.ស
នៅ​ចុង​សម័យ​ថ្ម​រំលីងនិង​ដើម​សម័យ​លោហធាតុ (២៥០០-៥០០ ឆ្នាំមុន​គ.ស) គឺជា​សម័យកាល​មួយ​ដែល​បុព្វការី​ជន​ខ្មែរ​រស់នៅ​ជា​កុលសម្ព័ន្ធ​កសិករ​នៅឡើយ បាននិយម​ការ​សាក់​លើ​ខ្លួនប្រាណ​រួចទៅហើយ ។ ជាមួយគ្នានេះដែរ ពួកគេ​ក៏​ចេះស្លលោហធាតុ​សម្រាប់ធ្វើ​ឧបករណ៍ ប្រើប្រាស់​ក្នុងសង្គម និង​បានទទួល​នូវការលូតលាស់​ខាង​វប្បធម៌​គ្រប់​វិស័យ​ទៅហើយ ។ ប៉ុន្តែ​គេ​ត្រូវ​រង់ចាំ​ដល់​ស.វ​ទី ៣-២មុន​គ.ស ទើប​មានការ​កត់ត្រា​ដោយ​ជនជាតិ​ចិន​អំពី​ការ​សាក់ ការ​ស៊ី​ម្លូ​ស្លា ការប្រើ​ធ្នូរបស់​បុព្វការី​ជន​ខ្មែរ​ដែល​នា​ជំនាន់​នោះ​នៅ​ស្លៀក​ប៉ឹង និង​លែងខ្លួន​នៅឡើយ ។ សូមបញ្ជាក់ថា នៅទីនេះ​ជនជាតិ​នៃ​ភូមិភាគ​ខាងត្បូង​សម្រាប់​ចិន គឺ​សំដៅទៅលើ​កុលសម្ព័ន្ធ​នានា ​ដែល​ក្នុងនោះរួមមាន​កុល-សម្ព័ន្ធ​មន-ខ្មែរ ហើយ​ពួកគេ​ក៏នៅតែមាន​វត្តមាន​រហូត​មកដល់​បច្ចុប្បន្នភាព​នេះដែរ ។ ដូចនេះ ការលើក​យកមក​បង្ហា​ញ​ខាងលើនេះ​ដែល​ផ្អែក​តាម​ឯកសារ​ចិន​ជាលាយលក្ខណ៍អក្សរ គឺជា​ភ័ស្តុតាង​ស្តីពី​ការ​សាក់​ខ្លួន​របស់​ដូនតា​ខ្មែរ​ដែលជា​ខ្មែរ​ដើម​ យ៉ាង​ប្រាកដ​ដោយ​ឥត​ប្រកែក​បាន ។ កាលពី​ឆ្នាំ ១៩៦៨ យើង​បាន​រកឃើញ​នូវរូបចម្លាក់​មនុស្ស​ស្រី​មួយ​នៅក្នុង​បរិវេណ​នៃ​ភ្នំ​ល្អាង ​ស្ពាន​នៅ​ខេត្តកំពត ហើយថ្មីៗនេះបាន​រកឃើញ​សត្វ​គោមួយ​ចំនួន​នៅ​ភូមិ​ស្នាយ ស្រុក​ព្រះនេត្រព្រះ ខេត្តបន្ទាយ មានជ័យ ពាក់ព័ន្ធ​ទៅនឹង​ប្រពៃណី​សាក់​ខ្លួន​ដ៏​គួរឱ្យ​ចាប់អារម្មណ៍​បំផុត ។ បុរាណវត្ថុ​ទាំងនោះ​ដែលមាន​ស្នាម​រង្វង់​នៅ​ជុំវិញ​យោនី​មនុស្ស ឬក៏​នៅលើដងខ្លួន​សត្វ ជាពិសេស​សត្វ​គោ​ពុំមែន​ឥតមាន​ហេតុ-ផល​នោះឡើយ ។ ពិតណាស់​ស្លាកស្នាម​ទាំងនោះ គឺជា​និមិត្តសញ្ញា​ប្រកបដោយ​អត្ថន័យ​ច្បាស់លាស់ និង​ជាក់លាក់​របស់​វា ។ លើស ពីនេះទៅទៀត គឺជា​ភស្តុតាង​មួយ​បង្ហាញ​នូវ​ចំណាស់នៃ​ការនិយម​សាក់​តាំងពី​សម័យ​បុរាណកាល​ ដ៏​យូរលង់​ណាស់​មកហើយរបស់​ជន​ជាតិខ្មែរ ។ សូមបញ្ជាក់ថា រូប​ស្ត្រី​ដែល​ប្រហែលជា​តំណាងឱ្យ​ម្តាយដើម​នោះ មានអាយុយ៉ាងតិចណាស់​ក៏​រវាង ២៥០០ ឆ្នាំមុន​គ.ស​ដែរ រីឯ​ដងខ្លួន​សត្វ​គោ​វិញ​នោះ​មាន​អាយុ​ត្រឹមតែ​ស.វ​ទី ៥ ដល់​ស.វ​ទី ៣ មុន​គ.ស​តែប៉ុណ្ណោះ ។ ស្ថានីយ​ទាំងពីរ​នេះ​មាន​អាយុកាល​ខុសគ្នា​ដោយហេតុថា ស្រទាប់ ដី​វប្បធម៌​នៅ​ភ្នំ​ល្អាង​ស្ពានមានអាយុប្រមាណ​ជា ៤២៩០ ឆ្នាំមុន​គ.ស រីឯ​ស្ថានីយ​ភូមិ​ស្នាយនៅបន្ទាយមានជ័យ​មាន​អាយុ​តិចជាង ។ សូមជម្រាបថា ការ​សាក់​នេះ​ពុំមែន​គ្រាន់តែ​ជា​សញ្ញា​សម្រាប់​ទាក់ទាញ​នូវឥទ្ធិពល​ ធម្មជាតិ ឬ​ព្រលឹង​នៃ​បុព្វការី​ជន​ដែល​បាន​ចែក​ឋាន​ទៅ ហើយ​ឬក៏សម្រាប់អ្នកចម្បាំង ក្នុង​គោលបំណង​សុំ​ការ​បីបាច់​ថែរក្សា​ខ្លួនប្រាណ​តែប៉ុណ្ណោះ​ទេ ក៏ប៉ុន្តែ​វា​ក៏​ជា​កត្តា​មួយ​បង្ហាញ​នូវ​អំណាច​បារមី​ម​ហិ​ទ្ធិ ​រិ​ទ្ធិឬ​ឋានៈ ឬ​ភាព​អង់អាច​ក្លាហានអស្ចារ្យ​របស់​អ្នក​ដែលមាន​សាក់​នៅលើ​ខ្លួន​ផងដែរ ហើយ​ភាពល្បីល្បាញ​នៃ​សាក់ គឺ​បណ្តាលមកពី​ភាព​ស័ក្តិសិទ្ធិ​នៃ​សញ្ញា​ទាំងនោះ​ដែល​គេ​ចាត់ទុកថា ជា​សញ្ញា​បង្កប់​នូវថាមពល​ពិសិដ្ឋ​អមតៈ​ដែល​បុព្វបុរស​បានផ្តល់​ជូន​កូនចៅ ។ សូម​រំលឹក​ឡើងវិញ​ផងដែរ​ថា រហូតមកដល់​សព្វថ្ងៃ​នេះ កុលសម្ព័ន្ធ​ខ្មែរលើ ឬ​ខ្មែរ​ដើម​ដែល​រស់​នៅតាម​ព្រៃភ្នំ ឬ​ខ្ពង់រាប​មួយចំនួន នៅតែ​ពេញនិយម​ប្រពៃណី​សាក់​របស់​ពួកគេ​ដែរ ដែលជា​ភស្តុតាង​បង្ហាញ​នូវ​ភាព​ចាស់ជរា​នៃ​វប្បធម៌​សាក់​នេះ ។ ជារួម​គេ​អាច​និយាយបានថា ​ប្រពៃណី​សាក់​ខ្លួន​ខាងលើនេះ ដែលដើមឡើយជាសិល្បៈចម្បាំងផងដែរនោះ គឺជា​ការបង្ហាញ​បញ្ជាក់ ឬ​ការ​សម្គាល់​នូវ​អត្តសញ្ញាណ​នៃ​ពួក​កុលសម្ព័ន្ធ​ខ្មែរលើ​ទាំងនោះ​ ដែល​រស់​ជាក្រុមៗក្នុង​សហគមន៍​តូចធំ​ទាំងឡាយ ។ មានន័យថា​សញ្ញា​ពិសិដ្ឋ​ទាំងនោះ គឺជា​លក្ខណៈវិនិច្ឆ័យ​នៃ​អត្តចរិត ឬលក្ខណៈសម្បត្តិ​ផ្ទាល់​របស់​ក្រុមនីមួយៗ ។ សរុបមក ការ​ប្រសូត​ឡើង​តាំងតែ​ពី​សម័យ​បុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ​នៃ​ប្រពៃណី​សាក់​នេះ គឺជា​មរតក​វប្បធម៌​អរូបី​ត្រូវបាន​បន្ត​រហូត ដល់​ស​ព្វ​ថ្ងៃនេះ ហើយ​កំពុងតែពេញនិយម​ដោយ​ជនជាតិខ្មែរ និង​ខ្មែរលើ ។ រីឯ​ការ​ឆ្លាក់ព្រះគាថាជាអក្សរមូល ឬបាលី ឬក៏ការគូរ​យន្ត្រ លើខ្លួនប្រាណ​បែប​ព្រាហ្មណ៍ និងពុទ្ធ​និយមវិញ គឺជាសមិទ្ធផលនាជំនាន់ក្រោយតែប៉ុណ្ណោះ (ម.ត្រា​ណេ) ។

0 comments:

Post a Comment

 
ឡើងទៅខាងលើទំព័រ ចុះទៅខាងក្រោមទំព័រ