ប្តភពពីhttp://www.smartcambodia.com/index.php/index.php?option=com_content&view=article&id=108&Itemid=230&lang=khការមកដល់នៃជនជាតិអម្បូរចិនក្នុងភូមិភាគឥណ្ឌូចិនគឺជាបញ្ហា ថ្មីថ្មោង ។ ដូច្នេះខុសពីពូកអន្តោប្រវេសន៍ ជនជាតិខ្មែរបានកើតលើទឹកដីរបស់ខ្លួនឯងផ្ទាល់ ។ ក្នុងន័យនេះហើយដែលលោក ហ្សក សឺដែស (G.Coedes) បានសរសេរក្នុងឆ្នាំ ១៩៤៩ ថា គេអាច កត់សំគាល់សារៈសំខាន់នៃសកម្មភាពផ្សព្វផ្សាយវប្បធម៌របស់ប្រទេសឥណ្ឌា ដោយគ្រាន់តែពិនិត្យសើរៗដូចនេះ “បើមើលតាមលក្ខណៈនៃរូបរាងកាយអ្នកស្រែចំការខ្មែរមិនមានលក្ខណៈខុសពី...
Sunday, August 1, 2010
ឫសកែវនៃវប្បធម៌ខ្មែរតាមអាវុធថ្ម
បុព្វការីជនរបស់មនុស្សបានមានជីវិតរស់រានប្រមាណជា ៤ លានឆ្នាំមកហើយនៅប្រទេសអាហ្វ្រិច ហើយដើរជើងពីរ ។ ពួកគេបានផ្តើមការប្រើប្រាស់ថ្មធើ្វជាអាវុធប្រមាណ ២,៨ លានឆ្នាំមុនគ.ស ។ ឧបករណ៍ប្រើប្រាស់ធើ្វអំពីថ្មដែលចាស់ជាងគេ គឺត្រូវបានគេរកឃើញនៅប្រទេសអេទីយ៉ូពី ។ នៅក្នុងឧបទី្វបឥណ្ឌូចិនដែលជាទឹកដីកំណើតរបស់អម្បូរខ្មែរ-មន ឬ មន-ខ្មែរ ការប្រើឧបករណ៍ថ្មត្រូវបានផ្តើមឡើងតាំងពី ១ លានឆ្នាំតែប៉ុណ្ណោះ (ឡាំប៉ាងប្រទេសថៃ) រហូតដល់សម័យលោហធាតុប្រមាណ ១៥០០-១០០០ ឆ្នាំមុនគ.ស...
កាលបរិចេ្ឆទនៃប្រវត្តិសាស្រ្ត
កាលបរិចេ្ឆទនៃប្រវត្តិសាស្រ្តកម្ពុជានៅលើជ្រោយឥណ្ឌូចិនយើងនេះ ជនជាតិខ្មែរដែលស្ថិតនៅក្នុងអម្បូរមន-ខ្មែរ ជាជនជាតិចាស់ជាងគេ ហើយជនជាតិនេះមានវប្បធម៌-អារ្យធម៌របស់ខ្លួនផ្ទាល់យ៉ាងហោចណាស់ក៏ពីរ វាង ១ លានឆ្នាំ និង ៦៨០.០០០ ឆ្នាំមុនគ.សមកហើយដែរ ។ វប្បធម៌នេះមានការវិវត្តពីសម័យមួយទៅសម័យមួយពីភាពសម្បូរបែបដល់ភាព លូតលាស់រុងរឿងលើគ្រប់វិស័យ ។ ដោយផ្អែកលើព្រឹត្តិការណ៍ធំៗ ដែលជាសមិទ្ធផលនៃសង្គម កាលប្រវត្តិសាស្ត្រកម្ពុជាត្រូវគេបែងចែកជាពីរសម័យកាល គឺសម័យបុរេប្រវត្តិសាស្ត្រ...
តើជនជាតិខ្មែរមកពីណា?
បញ្ហាដែលចោទនៅទីនេះ គឺជាបញ្ហាសំខាន់បំផុតដោយហេតុថាពាក់ព័ន្ធនឹងប្រទេសជាតិ និងវប្បធម៌-អរិយធម៌ខ្មែរទាំងមូល ។ យ៉ាងណាមិញសំណួរខាងលើនេះ ក៏ទាក់ទងទៅនឹងសមិទ្ធផលសង្គមទាំងឡាយដែលគេបានរកឃើញនៅក្នុងលំនៅស្ថាន កន្លែងផ្នូរកប់ ខ្មោច វត្ថុសិល្បៈបុរាណដែលមានអាយុរាប់ពាន់ឆ្នាំមកហើយ ដូចជាក្នុងស្ថានីយបុរេប្រវតិ្តសាស្ត្រ មុនការហូរចូលនៃជនជាតិឥណ្ឌា ថៃ និងវៀតណាម ក្នុងឧបទី្វបឥណ្ឌូចិនយើងនេះ ។ ការស្រាវជ្រាវរបស់យើងដោយផ្អែកទៅលើការវិភាគនៃបុរាណវត្ថុបានឱ្យដឹងថា សម្ព័ន្ធភាព...
ប្រាសាទ
ប្រាសាទកោះកេរ (ខេត្តព្រះវិហារ)ប្រាសាទក្រវ៉ាន់ប្រាសាទក្រោលគោប្រាសាទកុដិគូរប្រាសាទកុដ្តិស្វរៈ (ខេត្តសៀមរាប)ប្រាសាទគុហនគរ (ខេត្តកំពង់ធំ)ប្រាសាទកំពង់ព្រះប្រាសាទគុកព្រីងជ្រុំ (ខេត្តកំពង់ចាម)ប្រាសាទគោកបេង (ខេត្តព្រះវិហារ)ប្រាសាទចៅសាយទេវតាប្រាសាទចៅសិវិបុលប្រាសាទជប់ពល (ខេត្តតាកែវ)ប្រាសាទដំបងដែកប្រាសាទថ្មបាយក្អែកប្រាសាទតាកែវប្រាសាទតានៃប្រាសាទតាព្រហ្មប្រាសាទតាព្រហ្ម (ខេត្តតាកែវ)ប្រាសាទតាមាន់ធំ(ខេត្តឧត្ដរមានជ័យ)បា្រសាទតាមាន់តូច(ខេត្តឧត្ដរមានជ័យ)បា្រសាទតាក្របី(ខេត្តឧត្ដរមានជ័យ)ប្រាសាទតាសោមប្រាសាទត្រពាំងផុងប្រាសាទទប្រាសាទទេពប្រណម្យប្រាសាទទន្លេស្ងួតប្រាសាទធម្មនន្តប្រាសាទនរាយ...
សករាជ២
ប្រភពពី http://km.wikipedia.org/wiki/%E1%9E%9F%E1%9E%80%E1%9E%9A%E1%9E%B6%E1%9E%87#column-oneដោយសព្វវចនាធិប្បាយសេរីវិគីភីឌាទៅកាន់៖ ទិសដៅ, ស្វែងរកសករាជ មានពាក្យ ស័កៈ និង រាជ ។ ស័កៈ មានន័យថា កាលសម័យ ការរាប់លំដាប់ឆ្នាំ ។ រាជ មានន័យថា ស្ដេច ឬអច្ឆរិយបុគ្គល ។ សករាជ មានន័យថា ការរាប់ថ្ងៃ ខែ ឆ្នាំ ឬយកត្រឹមតែឆ្នាំរៀងមក ពីថ្ងៃ ឬខែ ឬឆ្នាំ ដែលបុគ្គលអស្ចារ្យ ឬហេតុអស្ចារ្យណាមួយ ដែលជនានុជនបានកត់ត្រាទុក ។ នៅក្នុងកម្រងអត្ថបទប្រវត្តិវិទ្យាប្រទេសកម្ពុជាគេឃើញមានពាក្យពុទ្ធ...
ការសិក្សាអំពីចរិយាមារយាទ(Meta-Ethics)

http://km.wikipedia.org/wiki/%E1%9E%9F%E1%9E%BC%E1%9E%80%E1%9F%92%E1%9E%9A%E1%9E%B6%E1%9E%8Fនៅក្នុងទស្សនវិជ្ជាការសិក្សាអំពីចរិយាមារយាទគឺមែកធាងនៃក្រមសីលធម៌ដែលធ្វើការសែ្វងរកដើម្បីយល់ដឹងនូវសម្បត្តិនៃក្រមសីលធម៌របស់ធម្មជាតិហើយ គ្រិះនៃសីលធម៌ អាកប្បកិរិយា ហើយនិងសុភនិច្ឆ័យ។ការសិក្សាអំពីចរិយាមារយាទគឺជាផ្នែកមួយនៅក្នុងចំនោមមែកធាងទាំងបីនៃក្រមសីលធម៌ជាទូទៅដែលបានទទួលស្គាល់ដោយអ្នកទស្សនវិជ្ជាជាច្រើនរូប...
រឿងអាខ្វាក់ អាខ្វិន
កាល ពីព្រេងនាយ មានមនុស្សពីរនាក់ ម្នាក់ខ្វាក់ ន្នាក់ខ្វិន នៅខ្ញុំចិនទាំងពីរនាក់ អស់អ្នកស្រុកគេហៅអាខ្វាក់អាខ្វិន ប៉ុន្តែនៅម្ចាស់ដោយខ្លួន អាខ្វាក់នៅនឹងចិនផ្ទះមួយ អាខ្វិននៅនឹងចិនផ្ទះមួយទៀតជិតគ្នា ។ អាខ្វាក់អាខ្វិនយកគ្នាជាសំឡាញ់ ។ ឯអាខ្វាក់ៗ ភ្នែកទាំងពីរ មើលមិនឃើញអាខ្វិនៗជើងទាំងពីរ ដើរមិនរួច បើនឹងទៅណាបានតែកិលនឹងគូថ ។ ចិនជាម្ចាស់ប្រើអាខ្វាក់អាខ្វិន គ្មានប្រណីអាណិតថាខ្វាក់ថាខ្វិនសោះ ។ អាខ្វាក់អាខ្វិននឿយលំបាក់ណាស់ ក៏គិតគ្នាថា...
បទពិសោធជីវិត
ពន្លឺនៃជីវិតឆាកជិវិតមនុស្សយើងប្រៀបបានទៅនឹងពន្លឺភ្លើងទៀនដែលគេដុតបំភ្លឺភាពងងឹតនៃកូនខ្ទមតូចមួយអញ្ជឹង។ ទៀនមួយដើមអាចបំភ្លឺបានយូរប៉ុណ្ណាទៅ? វាប្រាកដណាស់ដែលថាវានឹងរលត់ពន្លឺនៅវេលាសមរម្យណាមួយជាក់ជាមិនខានឡើយ។ យ៉ាងណាមិញជិវិតនៅលើលោកា លោកិយយើងនេះក៏មិនខុសគ្នាដែរណា គង់តែនឹងរលត់សង្ខារគ្រប់ៗគ្នានឹង ទាស់ត្រង់ថាវាយូរឬក៏ឆាប់ ហើយមានន័យកំរិតណាមិនអញ្ចឹងឬ? ទៀនមួយដើមអាចឆេះអស់បានរលត់ឬ អាចរលត់ពាក់កណ្តាលទីដោយសារគេលែងត្រូវការ ឬអាចដោយសារកម្លាំងនៃវាយោរបក់បោកឲ្យរលត់ក៏ថាបានដែរ តែដឹងតែត្រូវរលត់...
រឿងអាខ្វាក់ អាខ្វិន
កាលពី ព្រេងនាយ មានមនុស្សពីរនាក់ ម្នាក់ខ្វាក់ ន្នាក់ខ្វិន នៅខ្ញុំចិនទាំងពីរនាក់ អស់អ្នកស្រុកគេហៅអាខ្វាក់អាខ្វិន ប៉ុន្តែនៅម្ចាស់ដោយខ្លួន អាខ្វាក់នៅនឹងចិនផ្ទះមួយ អាខ្វិននៅនឹងចិនផ្ទះមួយទៀតជិតគ្នា ។ អាខ្វាក់អាខ្វិនយកគ្នាជាសំឡាញ់ ។ ឯអាខ្វាក់ៗ ភ្នែកទាំងពីរ មើលមិនឃើញអាខ្វិនៗជើងទាំងពីរ ដើរមិនរួច បើនឹងទៅណាបានតែកិលនឹងគូថ ។ ចិនជាម្ចាស់ប្រើអាខ្វាក់អាខ្វិន គ្មានប្រណីអាណិតថាខ្វាក់ថាខ្វិនសោះ ។ អាខ្វាក់អាខ្វិននឿយលំបាក់ណាស់ ក៏គិតគ្នាថា...
ក្រិតក្រមសិលធម៍
សិលធម៍គឺជាការសិក្សាអប់រំចិត្ត ដែលបង្កើតឡើងក្នុងគោលបំណងអោយមនុស្សចេះអត់អោយអធ្យាស្រ័យ មិនប្រកាន់ពូជសាស និង មិនរំលោភសិទ្ធអ្្នកដទៃជាដើម។សិលធម៍មានការបែងចែកជាច្រើនផ្នែកផ្សេងៗគ្នាដូចជា:* សិលធម៍ក្នុងការធ្វើការងារ* សិលធម៍ក្នុងការរស់នៅ* សិលធម៍ក្នុងការនិយាយ* សិលធម៍ក្នុងនៅតាមទីសាធារណះ......នៅក្នុងចិត្តវិជ្ជា អភិសមារចារសាស្រ្ត គឺជាមែកធាងដែលបានឃើញនិងយល់បានដោយធម្មជាតិនិងតំលៃនៃសិលធម៍។អភិសមារចារសាស្រ្ត គឺជាផ្នែកដ៏សំខាន់របស់មនុស្សយើងមានគឺកំលាំងកាយនិងកំលលាំងចិត្ត។អភិសមារចារសាស្រ្ត គឺជាផ្នែកមួយធំក្នុងចំណោមមែកធាងបីនៃសិលធម៍ទូទៅដែលត្រូវបានបង្កើតឡើងដោយអ្នកចិត្តវិជ្ជា...
Subscribe to:
Posts (Atom)